fredag 29 juli 2011

Lite bakgrundsfakta om Gudmor

Varit arg. Väldigt länge. I flera år faktiskt. På allt och alla. Kom till slut på att det inte gagnade mig. Inte alls. Allt som hände var att jag mådde dåligt och stötte folk ifrån mig.
Någon stans i höjd med att jag skulle bli Gudmor bestämde jag mig för att aktivt välja en positiv livssyn istället. Det fungerar inte 365 dagar om året, men tillräckligt många för att det ska bli uthärdligt.

En del i mitt nya liv blev att säga "Ja" till saker. Sånt jag kanske inte själv valde i första hand, men jag visste att det skulle glädja andra. 
Ett exempel är när jag tackar ja till att följa med på kryssning. Hade inte varit på okynnesresa på flera år, den här gången skulle vi vara ungefär 80 stycken som lite löst hängde ihop. Vänner, kollegor, kusiner, flickvänner och pojkvänner - jag kände bara en och hade träffat tre-fyra stycken någon gång tidigare.
På resan umgicks jag inte med den jag kände, utan bara nya bekantskaper. Det var också då jag lärde känna Skurk G.
Han kom in i mitt liv för att sen gästspela och störa mig i ett och ett halvt år framåt. 

Deltagare i spektaklet, kort karaktärsbeskrivning.
Skurk G: nyskild tvåbarns far.
Gudmor: blåögd.

Vet inte hur många gånger jag svurit över Skurk G. Inställda träffar. Andra han träffat - rättelse, det visade sig ju vara samma hela tiden  (Stackarn!). Svek. Förtroendekris, från hans håll. Så här i efterhand kan jag ju se att han inte var färdig med Första Frun och jag fick sona några av Hennes brott. Skurk Gs största skräck var alltid att jag skulle bli gravid. Tydligen blivit övertalad till de två barnen. Fanns ingen som helst barnönskan från mitt håll.
Allt tog slut med buller och bång, nio månader senare blir han far till tvillingar.
Man kan nu tro att han inte ska höra av sig sen, så döm om min förvåning när han vill att jag ska adda honom på facebook.
Hade lätt kunnat ignorera honom, men min stilla undran blev "vill du hålla koll på mig eller vill du visa upp ditt eget liv" och krävde en motivering. Han hävde att han "har alla sina vänner på facebook". Mitt svar var enkelt "vi är inte vänner, du är ett gammalt ligg och såna har inte jag på facebook!".
Nu skulle man kunna tro att Skurk G nöjde sig med det och tystnade, men nej då. Omgående kom det "men det var bra ligg...". Den hjärnan måste fungera väldigt dåligt!

Gudmor är väldigt långsint.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar